Verkoop het probleem wat je oplost, niet het product

Verkoop het probleem wat je oplost, niet het product

Tandenknarsend en hoofdschuddend probeer ik me door het volgende stukje vaccin marketing heen te worstelen. https://nos.nl/l/2361815 Fearporn pur sang, als je bij volle verstand bent dan zie je het eraf druipen, als verse vogelstront van je pas gewassen ramen. Net zo moedeloos wordt je ervan omdat je gewoon weet dat het werkt, en heel veel mensen hier gewoon weer keihard intrappen. 

Waar trappen ze dan in, dat vragen mensen wel eens oprecht omdat ze het echt niet door hebben. Niet voor niets noem ik het namelijk marketing. Er is een product en dat moet verkocht worden. De beste manier daarvoor is om mensen te laten denken dat ze iets tekort komen of gevaar lopen, en daarom iets heel hard nodig hebben om het tekort aan te vullen of het gevaar af te slaan. Reclame werkt, en alles in die wereld draait psychologie. De truc die uitgehaald wordt ga ik met één voorbeeld laten zien, maar elk artikel rondom cojona staat er bol van. Lees het volgende citaat: 

“De Britse variant lijkt vooralsnog niet schadelijker, wel besmettelijker. “De bewijzen stapelen zich op dat deze variant makkelijker mensen besmet. De verwachting is dat deze variant net als in Verenigd Koninkrijk op den duur de dominante stam zal worden in Nederland” 

Lees goed wat er staat: de Britse variant lijkt niet schadelijker. Eigenlijk staat hier alleen maar overbodige informatie die helemaal niets anders zegt dan: er is dus niets aan hand. Voor 99% van de mensen is de ‘gewone variant’ al niet schadelijk, en de gehypte ‘Britse variant’ is dus niet schadelijker. Iets wat al niet schadelijk was voor bijna iedereen is dus nog steeds NIET schadelijker. Overbodige informatie dus. Echter, het triggerwoord is ‘besmettelijker’. Dat komt omdat iedereen inmiddels is aangeleerd dat we ‘besmettingen’ op gelijke hoogte met dood en verderf moeten zien. Een ‘besmetting’ wordt vastgesteld op basis van een theorie, omdat de PCR-test een theorie laat zien en geen feit, vervolgens wordt die theorie als feit en groot gevaar behandeld. Zo wordt dat ook in ons collectief bewustzijn gestopt. Besmetting = levensgevaar. 

Het maakt feitelijk namelijk helemaal niet uit of we elkaar ergens mee besmetten. Juist omdat maar zeer weinig mensen er echt goed ziek van worden, en nog veel minder mensen er daadwerkelijk aan sterven, is elkaar besmetten helemaal niet erg. Het wordt dus alleen heel erg gemaakt. Welke ‘variant’ van het ‘levensgevaarlijke virus’ er ook komt, de cijfers zullen blijven zeggen dat vrijwel iedereen het overleeft, en degene die het niet overleven helaas al zwak waren. Dat zijn de gewoon de feiten. Mensen willen het alleen echt niet horen, en dat is wat angst doet. Reclame op basis van angst is succes gegarandeerd. 

Al die figuren die nu voortdurend op de voorgrond staan te prediken hoe belangrijk het vaccin is, en hoe we ons toch echt aan die idiote maatregelen moeten houden zijn gewoon ras marketeers. Iets anders kun je er niet over zeggen. Ze hebben ons steeds gekkere dingen laten doen met het opdrijven van de angst. Dingen die niet werken, zoals mondkapjes, en dingen die meer leed veroorzaken dan dat er voorkomen wordt. En het wordt niet gezien door de massa. Dit is de beste reclamecampagne ooit. Als je de doorsnee Nederlander vorig jaar had gevraagd wat ze ervan vinden hoe ze in China met hun burgers omgaan, dan hadden ze hun walging uitgesproken. En nu? Nu juichen dezelfde manier van overheidshandelen toe in ons eigen land. Zo zie je maar hoe snel het kan gaan. 

We leven inmiddels op basis van mitsen, maren, waarschijnlijkheden, vermoedens en waarzeggerij. Als je een vraag stelt ben je een ‘wappie’, als je de toekomst voorspeld in doemscenario’s dan ben je een volksheld, de grote redder in nood die ons redt van iets waar we niet van gered hoeven te worden, op basis van scenario’s die waarschijnlijk nooit de realiteit waren geworden. Hoe wordt je een held zonder daarvoor daadwerkelijk iets heldhaftigs te hoeven doen? Mensen de schijn ophouden dat je ze hebt behoed voor potentieel gevaar. Chapeau en petje af. De Oscar voor beste act gaat dit jaar naar een gedeelde eerst plaats: Hugo de basisschoolleraar en Mark de geboren leugenaar verdienen het allebei. Wat een fenomenale acteurs, ik kan niet anders zeggen. Zoals ze in de reclamebranche altijd zeggen: verkoop het probleem wat je oplost, niet het product. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *