Sprookjes bestaan

Sprookjes bestaan


Sprookjesboeken zeggen het, films en series zeggen het, op school leerde je het, en je weet dus niet beter als dat een koning iemand is die het recht heeft om te heersen over anderen.

 “Een speciaal mens”, zoals we dat met z’n allen goed ingeprent krijgen. En meestal, vooral in de sprookjesboeken wordt er een overdreven romantisch beeld neergezet van wat een koningshuis inhoudt. Het gaat altijd over prinsjes en prinsesjes, en mooie kleertjes en luxe, vooral heel veel luxe en het wordt overal om ons heen gepresenteerd als een typische “fluffy koetsjie koetsjie zoetsappig leuk lief en aardige” traditie. Het koningshuis is er “symbolisch”, dat is wat wij denken, symbolische zoetsappigheid, een reality show volgens script waarin de gehele samenleving chronisch wordt geïndoctrineerd met een romantisch verhaal wat vooral gekoppeld wordt aan een stukje “traditie” omdat nederlanders nogal graag vasthouden aan culturele tradities omdat het nou eenmaal zo vertrouwd voelt allemaal die poppenkast.

Dat koningen van oudsher ordinaire rovers zijn die stukken land veroverden om zich daar als oppergezaghebbers de baas over konden noemen dat is natuurlijk natuurlijk alleen iets van vroeger. Alle slechte dingen van koningshuizen denken we maar niet aan, we kijken liever naar de zoetsappigheid van de dag, waar we een paar mensen net als jij en ik voorbij zien rijden in een gouden koets, waar we uren kunnen leuteren over de kledingen of de hoedjes van de dames, en waarin we doen alsof dat allemaal zo prachtig mooi en interessant is, omdat we niet verder nadenken over of onze overtuigingen wel zo realistisch zijn als dat we denken. 

In een land waar toch best veel mensen struggelen met de financiën omdat het er jaar in jaar uit altijd op neerkomt dat we ondanks vele beloftes en voorspellingen meestal toch eigenlijk helemaal niets “voelen” van al die mooie dure woorden die samenvattend moeten zeggen dat het een beetje goed gaat en een beetje slecht, en dat het een beetje beter wordt voor die, en een beetje slechter voor die ander. Dat het een beetje aardiger mag allemaal en dat het een beetje fanatieker mag in de gewenste richting die autoriteit ons wijst. Dat we het allemaal samen moeten doen en dat we vooral heel tolerant moeten zijn behalve tegen degenen die autoriteit in twijfel trekken. Zo zoetsappig als dat het hele toneelstuk “constitutionele monarchie” gepresenteerd wordt, zo wordt ook de troonrede gebracht. Een mooi verhaal, met mooie woorden, gecreëerd om te misleiden en waar woordkunstenaars de zinnen samenstellen om de boodschap psychologisch zo goed mogelijk over te kunnen brengen. 

De troonrede, een verhaal wat iets zegt over gisteren, iets over vandaag, en iets over morgen. Een verhaal verzonnen door politici, geschreven door taaldeskundigen, en opgelezen door de oppergezaghebber. De oppergezaghebber zit er namelijk helemaal niet symbolisch. De oppergezaghebber heeft in wezen nog veel meer macht als dat ze vroeger ooit hadden durven dromen. De oppergezaghebber zit onbevreesd, rotsvast en vooral onschendbaar op zijn troon. Hij heeft in vergelijking met vroeger niets te vrezen van mensen die zijn gezag niet erkennen, omdat de macht die hij bezit vooral ligt in het in handen hebben van ‘de mind’ van de mensen. Het brein, het verstand, het gedachtegoed van de meerderheid. Volledig gebrainwashed in het idee dat een mon-arch ( ik – heers ) vanaf zijn troon het beste wil voor iedereen, gewoon omdat die er zo aardig uitziet. 

De oppergezaghebber wil vooral het beste voor zichzelf, zijn familie, zijn bloedlijn en de hogere macht die zijn privileges gegarandeerd zolang de agenda van die hogere macht maar uitgevoerd wordt. Het is treurig dat nog steeds zoveel Nederlanders niet inzien dat dit een groot theater is. Alleen al het feit dat een koning vanuit z’n gouden koets en vanuit zijn rijke positie 1000x keer kan zeggen dat hij voor iedereen het beste wil en niemand honger mag hebben, het klinkt hetzelfde als de paus die vanaf zijn gouden troon met z’n miljardenimperium zal bidden voor de armen. 

De romantiek wint het van het verstand. Ook dit soort “liefde” maakt blind. Geloof in de autoriteit van een koning, of van wie dan ook is rationeel bekeken absurd. Maar het geloof dat mensen die het zelf ontiegelijk goed hebben, en geen flauw benul van de strijd en het (financiële)  leed in het dagelijks leven van miljoenen mensen hebben, dat die oprecht medeleven hebben voor voor die andere mensen is je reinste naïviteit, om het niet direct idioot te noemen. 

Mensen die macht hebben, en het goed hebben, zijn mensen die je als minst betrouwbare bron voor waarheid zou moeten zien. Er wordt je geleerd dat andersom te zien. Er wordt je geleerd dat autoriteit altijd  gelijk heeft en altijd betrouwbaar is. Dat is totaal niet gebaseerd op rationeel denken maar volledig op “een gevoel”. Geloof is “een gevoel”. Als ergens hardnekkig in gelooft heb je daar vooral een goed gevoel bij, dat zet het rationeel denken bijna volledig buitenspel. 

Het krachtigste wapen in handen van de onderdrukker is de geest van de onderdrukten.De gehele politieke en monarchische poppenkast is gebaseerd op een irrationeel geloof. Een geloof wat gevaarlijker is dan welk geloof dan ook. 

Je kunt het voorlezen van de troonrede vanmiddag op 2 manieren bekijken.1: vanuit je geloof, als een sprookje, eeuwig wachtend op een happy end. 2: vanuit je bewustzijn, realistisch, strijdlustig voor een nieuw begin. Dit theater kan alleen eindigen als het gezien wordt voor wat het is: Nep, fake, fictie, reallife poppenkast. 

Iedere heerser of vorm van heerserij is gebaseerd op geloof in autoriteit en houdt z’n macht door het gebruik van geweld tegen onschuldigen. Als je voor een onderdrukker ben, ben je voor geweld. Als je tegen geweld bent ben je tegen iedere vorm van autoriteit. Maak een keuze en leef daarnaar maar hou op met jezelf voor de de gek te houden dat dit allemaal is zoals het zou moeten zijn. Jouw rechten zijn hetzelfde als die van de koning, je gelooft het alleen zelf niet omdat je nog steeds in sprookjes gelooft. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *