Beïnvloeding van de publieke opinie, met ‘peilingen’

Beïnvloeding van de publieke opinie, met ‘peilingen’

Hart van Nederland, je weet wel, dat programma op SBS6 waar net krap 4% van de 14 miljoen volwassen Nederlanders wel eens naar kijkt, deed een peiling over de vraag: “Hoort een dergelijk tijdschrift wel thuis in de schappen van winkels?” De uitkomst was natuurlijk geheel niet verrassend: “een meerderheid van de Nederlanders vindt van niet”. Natuurlijk werd er nog een leuk verhaaltje omheen gebreid om de uitkomst een beetje jus te geven en daarmee was het klootjesvolk weer geïnformeerd. Tenminste, dat is de schijn die gewekt wordt.

Publieke Opinie peilingen zijn geen vervanging voor gedachten schreef ik een tijdje geleden om daar mee aan te geven dat mensen zich goed moeten realiseren hoe zo’n peiling tot stand komt. In dat artikel kun je exact lezen hoe het werkt. Peilingen kunnen nooit ‘representatief’ zijn, dat is per definitie onmogelijk. Wat wel zo is, is dat ze onbewust de gedachten beïnvloeden van zowel het individu als van het collectief.

Als mensen serieus denken dat 6 op de 10 Nederlanders akkoord gaan met censuur, of het prima vindt dat overheden of multinationale giganten bepalen wat wel of niet verspreidt mag worden aan informatie, dan heb je theoretisch al een samenleving die totalitair gedachtengoed goedkeurt. Als dit dus wérkelijk zo is, dan zouden nu alle alarmbellen af moeten gaan bij mensen. Een meerderheid kiest dan dus voor een vorm van fascisme, een gevaarlijke totalitaire manier om geregeerd te worden.

Nu kan ik mij ergens wel indenken dat inderdaad een hoop mensen per ongeluk meegaan in deze gevaarlijke manier van denken. We worden natuurlijk al jaren getraind in extreem socialistische vorm van groepsdenken, en alles wat buiten de groepsideologie valt wordt steeds harder en gewelddadiger aan de kant getrapt. Dat kunnen we niet ontkennen en moeten we juíst gaan benoemen, maar het is nog zeker niet zo dat meer dan de helft van de Nederlanders daadwerkelijk zo denkt. Dat wordt slechts zo voorgespiegeld en ingeprent door onder andere dit soort peilingen.

Hoe je je “representatieve” groep ook samenstelt, je kunt nooit claimen de mening van 14 miljoen te weten als er slechts 0.02% daarvan iets gevraagd is. Maar je moet goed opletten hoe de krantenkoppen of journaal/talkshow uitzendingen deze fictie presenteren. “Bla bla procent van de Nederlanders vindt…”. Dit wordt letterlijk (in woord en beeld) gebracht als een vaststaande waarheid. Op het moment dat je kritisch denkvermogen laag is, meestal s’avonds in televisie uitzendingen.

Publieke Opinie peilingen zijn geen vervanging voor gedachten. Geloof dus nooit en te nimmer de uitslag van een poll/peiling waar niet 100% van de groep die ze claimen te “representeren” aan mee deed. Het is beïnvloeding, het is brainwashing.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *